onsdag, juni 10, 2009

Hoppsan - var det så länge sedan jag bloggade. ;-) Ja, då är det väl ändå ingen kvar som läser detta kan jag tänka. Jag kan ju alltid läsa det själv... ;-)

I dag var det avtackning på jobbet. Japp, jag var en av de 800 som fick gå från Ericsson i tisdags. Eftersom jag hade avvecklat mig själv redan var det i stort sett bara att packa och gå. Och idag lämnade jag tillbaka SIM-kortet (mobilen fick jag behålla!), laptop, ID-kort och P-tillstånd, och så kom det ett 30-tal personer till tårtan som Ericsson bjöd på. Einar, Anders och Gustav hade köpt vin i present också. :-) Tack för det - det värmde! (Alltså inte vinet, utan att ni hade köpt en present!)

Det var roligt att så många tyckte att mitt handlande och mitt avskedsmail var så inspirerande och imponerande, och det gladde mig väldigt att höra.

Då jag ska få gå på TRR (Trygghetsrådet) vill jag dela med mig med 10 bra tips till alla som förlorat jobbet

  1. Kolla vad företaget kan hjälpa dig med. Många är kopplade till Trygghetsrådet, som har program.
  2. Se till att få bra papper från arbetsgivaren. En del uppmanar en att skriva själv. Då upptäcker du kanske att du kan mer än du tänkt på.
  3. Sparka igång nätverket. Se till att folk - både de i ditt nätverk och de utanför - vet att du är tillgänglig.
  4. Inse att söka jobb är ett heltidsjobb. Lägg upp det som en arbetsdag: Mellan 9 och 17 söker jag jobb.
  5. Fyll på depåerna genom att träffa energigivande människor och göra roliga saker.
  6. Ta hjälp av kolleger i samma sits. Ni kan kolla varandras cv och hjälpas åt att inventera företag, vad man ska säga - och till vem.
  7. Gå på intressanta jobbmässor. Där träffar du nya företag som behöver anställa folk, om inte omedelbart så på sikt.
  8. Lär dig något nytt, något du inte har haft tid med för att du jobbat så mycket.
  9. Jobba gratis. Ett volontärjobb ger inga pengar, men en erfarenhet som du kan ha glädje av.
  10. Starta eget. Om du inte har en idé redan, kan du fundera ut något som folk kommer att vilja ha.
[Källa: http://www.kth.se/alumni/2.4755/2.6370/1.39424]

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du är på banan igen - bloggarbanan menar jag!

Lite tunt med inlägg har det varit.

Kram K

Sköna Helena sa...

jag kan inte mer än hålla med föregående talare ;) mer vill vi se! puss och kram från riksgränsen